Stage Lanzarote – Dag 1 en 2

Voila, de eerste twee dagen stage zitten erop. Tijd voor een verslagje.Met een heel klein hartje ben ik naar hier vertrokken, want de winter is niet zo goed geweest. Voltijds werken met een aantal dead lines te halen, studeren, sponsorperikelen, en redelijk wat verkoudheden, maakten dat de trainingen nooit met volle overgave werden afgewerkt en dat er ook veel trainingen werden uit- en/of afgeseld. Bovendien werd er deze winter vooral gelopen, en dat doe ik ook wel graag, maar ik ben pas echt tevreden als ik heel regelmatig op mijn fietske kan kruipen. Gelukkig is dat gemis na twee dagen stage al goed opgehaald!

De opgestapelde vermoeidheid, vooral door het examen celfysiologie vorige maandag (een grote kloeffer in de opleiding geneeskunde), maar ook door de reis en een nacht van slechts 4 uur, had zo zijn effect de eerste dag. Bij het losrijden na de vlucht mocht ik al na 45’ rechtsomkeer maken en tijdens de zwemtraining ben ik wijselijk in mijn bed gekropen. Met die vermoeidheid trainen had gewoon geen zin. De dag nadien was het gevoel al veel beter, en gisteren zijn mijn benen precies wakker geschoten. Wat stond er al op het programma?

Zaterdag dus losrijden en loszwemmen voor coach Loic, Jens Roegiers en Frederik Vandermersch. Voor mij bijslapen!!! Zondag zijn we de dag begonnen met een lactaattest zwemmen. Die ging heel goed. Ik vrees dat mijn lactaat 4 na correctie voor 50m bad op iets van 1’21’ a 1’22”/100m gaat liggen. Dat worden nog leuke trainingen dit voorjaar! Normaal gezien hadden we op de middag nog een looptest op de piste, maar er was te veel wind, waardoor de test werd vervangen door een stevige intervaltraining. Eerst een 400m voluit, daarna nog 16*400m wisselende tempo’s: snel – rustiger – sneller – rustiger. Snel lopen zal ik nooit kunnen, zeker niet op die korte afstanden, en mijn benen waren ook nog niet helemaal uitgerust, dus mijn eerste 400m was niet zo snel (1’15”). Loic had van die eerste 400m een leuk koerske gemaakt. Hij liet Frederik enkele seconden na mij vertrekken en Jens nog een beetje later. Ik werd opgejaagd en de anderen mochten mij achteraan. Met drie kwamen we samen over de meet (Frederik: 1’06” (op zijn 51ste he!!) en Jens: 58” (ja wadde…)). Loic kent de mogelijkheden van zijn atleten heel goed! De tijden voor de andere 400’den werden dan voor mij 1’35”-1’45”-1’25”-1’45”. Tot en met de 8ste is dat gelukt, daarna crash (voor ons alle drie eigenlijk). De richttijden werden bijgesteld en de coach kon conclusies trekken en weet welke trainingen er voor ons op dit moment belangrijk zijn. Eigenlijk zijn dergelijke trainingen voor de coach bijna even leerrijk als een lactaattest. Tegen valavond, zijn we dan nog twee uur gaan losfietsen. Allez, losfietsen. Met een gemiddelde van bijna 30km/uur op dit eiland, is het losrijden toch aan een serieus tempo.

Gisteren (maandag) voelde ik mij voor het eerst uitgerust. We zijn begonnen met een pittige zwemtraining met 4 reeksen van 3 keer 50m HARD!, vertrek 2’. Met drie in een baan en de coach met de chronometer in de hand. Er zat minimaal verval op mijn tijden voor elke reeks, maar daarvoor ben ik echt diep moeten gaan. Loic heeft twee keer moeten vragen: “ca va Stefanie??” Zwemmen in een 50m bad, met massa’s zuurstof in de lucht, dit is fantastisch leuk! Na het ontbijt en een korte pauze, stond er een power fietstraining op het programma. Vier lokale rondjes met in elk rondje de klim van La Santa naar Tinajo (dik 4kms) zo snel mogelijk opknallen op de grote plateau (alleen de laatste knik van 4 moest ik terugschakelen naar 39-23, al de rest op 39-19), daarna ongeveer 2’ los, dan 4*(1’ power – 1’ los). Met losse powercranks is los rijden natuurlijk relatief, echt rust heb je nooit, tenzij je gewoon volledig stopt met trappen, maar met de wind tegen sta je dan snel stil. De klim was gelukkig met de wind in de rug, de power stukken stond de wind op kop. Jens, Frederik en Loic hebben drie uur gefietst. Ik ben erin geslaagd 5u30’ onderweg geweest te zijn, waarvan 3u30’ gefietst. Problemen met cassette en de body van mijn wiel hebben er een training met hindernissen van gemaakt. Maar gelukkig heeft de mechanieker van Pro bike alles terug in orde gekregen (de mechaniekers van La Santa zelf kunnen en willen alleen maar fietsen kuisen, “zucht”). Koppig als ik ben, heb ik mijn vier rondjes en nog een extra lusje gereden. Die kms en intensiteiten zitten er al weer in. T fietsen ging voor het eerst hier op stage heel goed. Al het klimwerk in de Ardennen van deze zomer zit duidelijk nog in de benen. Ik hoop alleen dat de relatieve koude tijdens het laatste rondje niet te veel vereist heeft van mijn lichaam.

Vanmorgen hebben we al kort los gezwommen. De drie mannen met een wetsuit, maar ik had geen zin om mij als een surfplank met peddels te voelen, dus opnieuw het water in zonder wetsuit. Door de koude temperaturen in t zwembad van Mechelen zijn SP&O’ers meer gewoon. Opnieuw ging het zwemmen heel goed. Ik denk dat het van mijn korte afstandstriatlonperiode geleden is dat ik mij zo goed voelde in het water. Alleen is het nu niet dankzij 6 zwemtrainingen per week, maar wel met maar 3 zwemtrainingen per week. Vanavond gaan we opnieuw twee uur losfietsen. Maar eerst nog een pittige pistetraining.  Gisteren, bij mijn vraag wanneer ik mijn powercranks mocht vast zetten, heeft Loic mij al eens geantwoord ‘Alles los he, daar word je groot en sterk van’. Straks zal ik op de looptraining er nog eens aan denken. Jens en Frederik mogen mij immmers nog eens opjagen. Groter ga ik niet meer worden, maar hopelijk wel nog een stuk sterker!!

Meer foto’s in het foto-album!!

Dit bericht werd geplaatst in Trainingsblog en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.