3uurs MTB en XTerra toer (Frank)

Vrijdag 3 augustus stond een 3 uurs MTB wedstrijd op het Fort van Kessel op het programma.

Ik vind dit wel leuk om te doen, ook al zijn het maar rondjes van een kleine 3km. De organisatie had er een mooi parcours van gemaakt: veel single track , 2 drops waarvan zelfs eentje 1.5m naar beneden, enkele technische passages. Het was mogelijk om als team te starten, maar ik wou solo een 3 uurs intensieve training afwerken. Het was dus zaak om van bij de start te doseren en een zo hoog mogelijk gemiddeld tempo te behalen.

Er stonden 40 ploegen en 40 solo’s aan de start.  Om 18u vertrokken eerst de ploegen en een minuutje later dan wij als solo. Mijn start was goed en ik hing rond de 10de plaats. Het kopgroepje ging wel iets te snel voor mij, dus niets forceren, geconcentreerd blijven en goed drinken en eten. Aan de bevoorrading stond Francis (thanx daarvoor :-)) dus ik had  maar te roepen om een drinkbus of gelleke en hij stond al klaar om het aan te geven.

Na 3u rondjes afhaspelen kwam ik verrassend als 8ste solo binnen. Ik ben hier heel tevreden mee.

Zoals je kan zien op de foto, lag het parcours er door de droogte maar stoffig bij, haha.
IMG-20180803-WA0003
Filmpje van de organisatie: https://www.youtube.com/watch?v=GIKNOdQpJHU

Een paar dagen later vertrokken we op reis voor twee mooie wedstrijden: op 12/8 Xterra Polen & op 18/8 EK Xterra Germany. Het werd een leuke ervaring, avontuur, reis , wedstrijd,…

In Krakau logeerden we in een mooi, volledig ingericht appartementje dat maar op een dikke km van het parkoers lag. Op donderdag verkenden we het MTB parcours. Het bleek een parcours te zijn zoals ik het graag heb!! Veel korte steile klimmetjes, snellere stukken, technische single tracks met veel draaien en keren. De rest van de week was het rusten, eten, rusten,…  Vervelen dus tijdens dat taperen ;-).

Zaterdag de briefing en nummers afhalen nummers, alles klaarmaken en op tijd gaan slapen.
Zondagnamiddag om 14u30 was het dan eindelijk zo ver. Het zwemmen was gelukkig met wetsuit en in een prachtig meer. Dit ging goed. Het MTBen bestond uit 2 rondjes en ik voelde me tot het einde goed. De laatste kilometers een beetje rustiger aan om goed te eten en te drinken, want dit is echt niet evident tijdens het mountainbiken. De trailrun was zeer zwaar met steile klimmen en afdalingen (sommige van de klimmen was gewoon klauteren!). Heel tevreden liep ik over de finish na 3u24m27s als 2de in mijn age group (50-54) en 62ste algemeen.

Filmpje van de organisatie: https://www.youtube.com/watch?v=Sy4DQkrPUZw

De dag na de wedstrijd hebben we kort Krakau bezocht: niet voldoende om al de toeristische trekpleisters van de stad te zien, maar wel voldoende om enkele mooie gebouwen te zien en de sfeer te voelen. Op dinsdag reden we naar Zittau in Duitsland, vlakbij het 3-landenpunt. Daar logeerden we in een trekkershut op een mooie camping op een kleine 200m van de wedstrijdzone. Tegenover onze hut stond Faris Al-Sultan, Hawaii-winnaar en ironman atleet op rust, met vrouw en kindje in een mooie mobilhome. Hij was de gast op deze XTerra wedstrijd en zou in team meedoen. Hij is dan misschien wel gestopt met ironmans op het hoogste niveau, het enige dat we hem hebben zien doen, is trainen!! Het is dan ook een schitterende omgeving, prachtige loopwegen, maar tja, ik moest rusten… Ik verkende wel het fietsparcours nog. De benen deden nog veel pijn, en het werd een heel rustig ritje. Het parcours bestond uit één lange ronde van 36km met 1200hm: pittig en zwaar met lange klimmen en mooie technische afdalingen. Voor een mountainbiker een heel mooi parcours, maar die lange klimmen zijn niet echt mijn ding. Ik ben nu eenmaal geen klimmer, maar ik kan er wel van genieten.

Op zaterdag startten we om 11:33u, 3 minuten na de prof vrouwen en mannen. Het zwemmen was deze keer zonder wetsuit en ging gewoonweg slecht, barslecht. Heel het zwemmen was het vechten tegen anderen en met mezelf, ik kwam dan ook laat uit het water. Stefanie dacht al dat ik platte band had in de wisselzone…. Het mountainbiken was wel genieten, ook al was het afzien. De mooie omgeving en technische stukken deden de kilometers voorbij vliegen. Het lopen was een veel gemakkelijker parkoers dan in Polen. Ik had nog wat energie over en ik kon zonder verval naar de finish lopen. Ik werd algemeen 88ste, 7de in AG, in een tijd van 3u21m58s.

Filmpje van de organisatie: https://www.youtube.com/watch?v=WBN7iPhaUZk

En zo zat plots het tweeluik XTerra wedstrijden en onze vakantie erop. Spijtig, want dit was echt een heel leuke 10-daagse.

Ik was er natuurlijk niet alleen. Stefanie heeft er haar ironman trainingen kunnen afwerken, ook al was het soms schuiven voor de reis- en supporterdagen. Ze was er als goede supporter, steun,… thanx Stefanie.

Troy was ook mee en heeft in Polen de Xterra light meegedaan en gewonnen. In de Xterra Germany is hij gestart bij de groten in de full distance. Hij finishte als 5de in zijn age group. Het was voor hem een goede uitdaging en leerrijke ervaring ;-).

Ik weet nog niet welke wedstrijden ik nog ga doen dit seizoen. Op 1 september zijn we in Gérardmer, waar Stefanie eindelijk nog eens wedstrijd kan doen na blessureleed in juli.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .